Followers

Carian

...................... بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ......................

Segala puji bagi Allah, Pencipta dan Penguasa alam semesta. Selawat dan salam semoga disampaikan kepada Nabi Muhammad S.A.W., keluarganya dan para sahabatnya.

Assalamualaikum w.b.t. dan salam ukhuwaah. Blog ini dibina adalah berdasarkan sebagai perkongsian pengalaman rawatan di samping catatan penulis berkaitan Perubatan Islam khususnya Rawatan Gangguan Makhluk Halus. Adalah diharapkan dengan usaha yang sedikit ini dapat memberi manafaat bagi pembacanya dan orang-orang yang mencari kebenaran. Apa jua yang tercatat di dalamnya adalah jauh sama sekali untuk menimbulkan rasa "riak dan ujub" dalam diri. Na'uzubillah. Sesungguhnya Allah S.W.T. jualah Yang Maha Hebat Lagi Maha Mengetahui. Saya melepaskan diri dari setiap hal yang bertentangan dengan Kitab Allah dan Sunnah Nabi S.A.W. Semua taufiq yang dikurniakan tidak lain adalah kerana Rahmat Allah S.W.T. KepadaNya saya berserah dan kepadaNya saya kembali ....... al-faqir ilallah min : (abuhumaira)

Sunday, December 5, 2010

Masyarakat Melayu, Bomoh / Perawat Islam ?


(Gambar Hiasan)

Assalamualaikum w.b.t.

“ Itu hari dah keluarkan, hari ini ada lagi ?” Inilah ungkapan yang sering terkeluar dari mulut keluarga pesakit apabila mendapati ahli keluarganya masih lagi mendapat gangguan jin walaupun sudah mendapatkan rawatan samaada sekali, 2 kali atau lebih daripada seorang Perawat Islam. Menyebabkan mereka beralih kepada Perawat Islam yang lain. Jika mereka beralih kepada Perawat Islam yang lain, Alhamdulillah. Saya sendiri pun menyarankan pesakit saya, sekiranya mereka ingin mendapatkan rawatan daripada Perawat Islam yang lain amat dialu-alukan. Kerana mereka ini lebih berpengalaman daripada saya. Saya hanya menolong sekadar yang termampu sahaja.

Jika pesakit beralih dan mendapatkan Perawat Islam yang lain, janganlah kita (Perawat Islam yang mengambil kes Perawat Islam sebelumnya ) merendah-rendahkan keupayaan dan keikhlasan Perawat Islam sebelum ini dengan mengatakan Perawat Islam sebelum ini tak cukup ilmu, kurang pandai dan sebagainya. Sebaliknya Perawat Islam yang baru mengambil kes Perawat Islam sebelumnya tersebut patut bersyukur kepada Allah s.w.t.dan berterima kasih kepada Perawat Islam sebelumnya kerana hasil ikhtiar merekalah pesakit dan kes gangguan yang akan kita (Perawat Islam yang baru mengambil kes Perawat Islam sebelumnya ) hadapi mejadi semakin mudah. Kerana ikhtiar merekalah sedikit sebanyak gangguan pesakit tersebut dapat ditangani.

Cuma apa yang menyedihkan saya jika ahli keluarga tersebut beralih kepada Bomoh. Rata-rata saya melihat, apa sahaja pantang larang dan suruhan yang diberitahu oleh Bomoh tersebut mereka patuhi betul-betul tanpa ada sedikit pun cacat-cela. Contohnya kena cari bahan itu ini untuk tujuan rawatan. Kena mandi pada jam sekian-sekian. Tidak boleh itu-ini. Bak kata lain, 100 peratuslah mereka patuhi.

Berlainan pula dengan apa yang disarankan oleh Perawat Islam, mereka kadang-kadang buat, kadang-kadang tidak. Contohnya, ahli keluarga kadang-kadang mengikut permintaan pesakit untuk tidak mahu mandi limau. Padahal itu kehendak jin. Begitu juga minum limau. Kata mereka “perah sikit sahaja limau tu, buat syarat aje”. Padahal itu kehendak jin. Zikir ? “Tak laratlah, tak sempatlah, sibuklah”. Bermacam-macam alasan yang diberikan. Sepatutnya ahli keluarga hendaklah memantau dan kalau boleh memaksa apa sahaja amalan dan apa sahaja yang disuruh oleh Perawat Islam terhadap pesakit tersebut. Tetapi kebanyakan yang berlaku sebaliknya.

Lagi satu senario yang berlaku dalam segelintir masyarakat Melayu kita umumnya, ahli keluarga pesakit atau pesakit itu sendiri akan mempertikaikan rawatan susulan yang dibuat oleh Perawat Islam.” Hari tu dah datang rawatan, er…kena datang lagi kena lepas ni ?” Soalan yang selalu ditanya oleh ahli keluarga atau pesakit itu sendiri. “ Ye. Kena datang lagi untuk rawatan susulan dan jika gangguan masih berterusan, kita sama-sama-sama ikhtiarkan lagi. Tapi percayalah pada masa itu gangguan tersebut sudah lemah.” Ada ahli keluarga yang membawa pesakit dengann rawatan susulan tetapi dalam keadaan terpaksa dan mengomen dari belakang dengan mengatakan “ Ustaz itu tak boleh lah, kita cari yang lain lah!”. Bahkan ada juga yang tidak datang terus untuk rawatan susulan. Mereka pergi cari Bomoh.

Yang peliknya, jika Bomoh itu kata “Lepas ni kena datang lagi, kena 3 kali berubat ! Bawa bahan sekian sekian…” Mereka dengan akurnya akan mengikut arahan Bomoh dan berusaha mencari bahan-bahan yang disebutkan tadi walaupun sukar untuk dijumpai tanpa banyak soal atau komen. Bahkan ahli keluarga akan memarahi pesakit jika lupa atau lambat mandi minum limau ataupun bersiap untuk pergi jumpa Bomoh tersebut bagi rawatan susulan. Walau sudah habis rawatan susulan demi susulan yang diberikan oleh Bomoh tersebut, namun gangguan masih juga berlaku, jarang kita dengar mereka mengomen dan mempertikaikan Bomoh itu. Sebaliknya mereka hanya diam sahaja. Paling tidak pun mereka akan berkata “Tak serasi. Takpe, kita cuba Bomoh lain pula. Mana tahu yang ini nanti serasi.”

Maka jika mereka mendengar mana-mana bomoh yang boleh dikatakan hebat, ditambah lagi jika mereka mendengar “ Sipolan bin Sipolan dulu sakit sekian sekian, sekarang dah baik. Berubat dengan bomoh sekian sekian la. Bomoh tu berubat pakai ayat al-Quran juga,” . Apa lagi, mereka akan berusaha mencari untuk mendapatkan rawatan daripada Bomoh tersebut walau jauh jaraknya sekalipun.

“Berubat dengan ustaz (Perawat Islam/ Perubatan Islam) ni lambat sembuh. Banyak kena buat amalan pendinding, baca Quran, zikir, kena jaga solat dan sebagainya.”“Tengok, orang kat sekian sekian tempat berubat dengan Bomoh sekian-sekian, berubat sekali je dah sembuh! Bomoh tu bagi tangkal/azimat je. Pakai tangkal/azimat tu, kurang sikit gangguan. Tangkal/azimat tu ada ayat Quran juga kata Bomoh (sedangkan dia tak pernah buka lipatan tangkal/azimat tu) ”Dan berbagai-bagai lagilah.

Pendek kata :
1. Kepercayaan, keyakinan amalan perubatan dan kepatuhan segelintir masyarakat Melayu (Islam) moden kini masih lagi kuat kepada rawatan Perubatan Perbomohan (menggunakan jin) berbanding rawatan Perubatan yang berlandaskan Syariat Islam.
2. Sebenarnya segilintir masyarakat Melayu (Islam) seumpama ini tidak dapat membezakan di antara yang Haq dan Batil dalam mencari kesembuhan terhadap penyakit yang dialami disebabkan rendahnya ilmu pengetahuan Agama Islam dan Iman mereka yang lemah.
3. Mereka meletakkan kesembuhan kepada individu (Bomoh/Perawat Islam) bukannya kepada Allah s.w.t. Sebab itulah kita selalu mendengar “ Dia berubat dengan sipolan bin sipolan yang menyebabkan dia sembuh.” Atau sebaliknya “Tak payahlah berubat dengan sipolan bin sipolan, dah banyak kali berubat tak sembuh-sembuh pun.”
4. Masyarakat Melayu lebih suka kepada TRADISIONAL (khususnya dalam bab mistik/misteri) walaupun mereka sudah berada di zaman moden. Cuba tengok dalam akhbar, kita selalu terbaca kalau dalam bab mistik ni, pasti seseorang itu akan merujuk Bomoh dulu baru Perawat Islam.

TETAPI MENGAPA KINI ADA SEGELINTIR PERAWAT ISLAM YANG SUKA MENGHUKUM KAEDAH RAWATAN PERAWAT ISLAM YANG LAIN DAN BERTELAGAH ?

Wallahu’alam.

SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH 1432.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Catatan Abu Humaira ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO