Followers

Carian

...................... بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ......................

Segala puji bagi Allah, Pencipta dan Penguasa alam semesta. Selawat dan salam semoga disampaikan kepada Nabi Muhammad S.A.W., keluarganya dan para sahabatnya.

Assalamualaikum w.b.t. dan salam ukhuwaah. Blog ini dibina adalah berdasarkan sebagai perkongsian pengalaman rawatan di samping catatan penulis berkaitan Perubatan Islam khususnya Rawatan Gangguan Makhluk Halus. Adalah diharapkan dengan usaha yang sedikit ini dapat memberi manafaat bagi pembacanya dan orang-orang yang mencari kebenaran. Apa jua yang tercatat di dalamnya adalah jauh sama sekali untuk menimbulkan rasa "riak dan ujub" dalam diri. Na'uzubillah. Sesungguhnya Allah S.W.T. jualah Yang Maha Hebat Lagi Maha Mengetahui. Saya melepaskan diri dari setiap hal yang bertentangan dengan Kitab Allah dan Sunnah Nabi S.A.W. Semua taufiq yang dikurniakan tidak lain adalah kerana Rahmat Allah S.W.T. KepadaNya saya berserah dan kepadaNya saya kembali ....... al-faqir ilallah min : (abuhumaira)

Tuesday, December 21, 2010

Perawat-Perawat Islam Muadzam Shah



Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, kini saya tidak lagi keseorangan lagi dalam membantu pesakit yang mengalami gangguan makhluk halus atau jin khususnya di daerah Muadzam Shah ini. Rupanya sudah ada Perawat-perawat Islam yang sudah menghadiri beberapa Kursus Perubatan Islam dan ada setengahnya sudah banyak membantu masyarakat setempat. Malah ada pesakit yang datang jauh dari Muadzam Shah dan ada yang pesakit yang datang dari luar negeri Pahang untuk mendapatkan rawatan daripada Perawat-perawat Islam Muadzam Shah ini.

Saya amat bersyukur kepada Allah S.W.T. dengan perkembangan positif ini. Apa tidaknya, Perawat-perawat Islam Muadzam Shah ini sudah banyak menghadapi kes-kes rawatan gangguan makhluk halus dan sudah tentu mereka ini banyak pengalaman dan ilmu berkaitan. Maka saya boleh menimba pengalaman dan ilmu daripada mereka. Boleh dikatakan ada sesetengah Perawat Islam Muadzam Shah ini yang memberikan khidmat rawatan sepenuh masa. Saya ini hanya merawat sekiranya ada masa terluang dan emergency sahaja.

Menurut mereka, sebelum ini juga sudah ramai individu-individu dari Muadzam Shah yang menyertai kursus-kursus Perubatan Islam anjuran Pusat-pusat Rawatan Islam yang terkemuka di Kuantan dan sebagainya. Cuma saya sahaja yang tidak tahu. Maklumlah sudah lama memerap dan jarang berpeluang menyertai Kursus-kursus Perubatan Islam.

Jika Allah S.W.T. mengizinkan, Perawat-perawat Islam Muadzam Shah akan dapat disatukan dan InsyaAllah suatu hari nanti satu Klinik Rawatan Islam yang dikendalikan oleh mereka ini khususnya dalam menangani kes gangguan makhluk halus atau jin bagi masyarakat setempat atau selainnya akan diwujudkan.

Buat masa ini rawatan dilakukan di rumah persendirian. Terutamanya Ustaz Rameli (Abah). Beliau merawat pesakit di rumahnya sahaja. Kebiasaanya, jika Perawat Islam Muadzam Shah yang tidak mempunyai masa yang terluang sedangkan pesakit memerlukan rawatan yang segera, maka mereka ini disarankan untuk mendapatkan rawatan dengan Ustaz Rameli. Beliau merawat setiap hari Selasa dan Rabu bermula jam 9.30 malam. Semasa rawatan dilakukan ada Perawat-perawat Islam lain yang membantu.

Berikut adalah nama dan no. telefon Perawat-perawat Islam di daerah Muadzam Shah / Felda Keratong / Rompin. Jika masyarakat setempat mempunyai masalah gangguan makhluk halus atau jin boleh merujuk Perawat-perawat Islam berkenaan :

Muadzam Shah :
Ustaz Rameli (Abah)
012 9527453 / 013 9645772

En. Ruhisham
019 9888005

En. Mohd Maza
019 9274242

Chanis :
Abuhumaira
013 3758458


En. Kamal
013 6489245

Bandar Tun Abdul Razak :
En. Kamsani Tuah
019 9471587

Kota Bahagia / Tabung Haji :
En. Mohd Fauzan
019 9743267

Selancar :
En. Nizam
013 7635259

Sekiranya ada Perawat-perawat Islam di daerah Muadzam Shah yang ingin namanya disiarkan atau tidak ingin disiarkan di sini bolehlah telefon atau sms saya.
Allahu’alam.


Baca Selanjutnya

Sunday, December 5, 2010

Masyarakat Melayu, Bomoh / Perawat Islam ?


(Gambar Hiasan)

Assalamualaikum w.b.t.

“ Itu hari dah keluarkan, hari ini ada lagi ?” Inilah ungkapan yang sering terkeluar dari mulut keluarga pesakit apabila mendapati ahli keluarganya masih lagi mendapat gangguan jin walaupun sudah mendapatkan rawatan samaada sekali, 2 kali atau lebih daripada seorang Perawat Islam. Menyebabkan mereka beralih kepada Perawat Islam yang lain. Jika mereka beralih kepada Perawat Islam yang lain, Alhamdulillah. Saya sendiri pun menyarankan pesakit saya, sekiranya mereka ingin mendapatkan rawatan daripada Perawat Islam yang lain amat dialu-alukan. Kerana mereka ini lebih berpengalaman daripada saya. Saya hanya menolong sekadar yang termampu sahaja.

Jika pesakit beralih dan mendapatkan Perawat Islam yang lain, janganlah kita (Perawat Islam yang mengambil kes Perawat Islam sebelumnya ) merendah-rendahkan keupayaan dan keikhlasan Perawat Islam sebelum ini dengan mengatakan Perawat Islam sebelum ini tak cukup ilmu, kurang pandai dan sebagainya. Sebaliknya Perawat Islam yang baru mengambil kes Perawat Islam sebelumnya tersebut patut bersyukur kepada Allah s.w.t.dan berterima kasih kepada Perawat Islam sebelumnya kerana hasil ikhtiar merekalah pesakit dan kes gangguan yang akan kita (Perawat Islam yang baru mengambil kes Perawat Islam sebelumnya ) hadapi mejadi semakin mudah. Kerana ikhtiar merekalah sedikit sebanyak gangguan pesakit tersebut dapat ditangani.

Cuma apa yang menyedihkan saya jika ahli keluarga tersebut beralih kepada Bomoh. Rata-rata saya melihat, apa sahaja pantang larang dan suruhan yang diberitahu oleh Bomoh tersebut mereka patuhi betul-betul tanpa ada sedikit pun cacat-cela. Contohnya kena cari bahan itu ini untuk tujuan rawatan. Kena mandi pada jam sekian-sekian. Tidak boleh itu-ini. Bak kata lain, 100 peratuslah mereka patuhi.

Berlainan pula dengan apa yang disarankan oleh Perawat Islam, mereka kadang-kadang buat, kadang-kadang tidak. Contohnya, ahli keluarga kadang-kadang mengikut permintaan pesakit untuk tidak mahu mandi limau. Padahal itu kehendak jin. Begitu juga minum limau. Kata mereka “perah sikit sahaja limau tu, buat syarat aje”. Padahal itu kehendak jin. Zikir ? “Tak laratlah, tak sempatlah, sibuklah”. Bermacam-macam alasan yang diberikan. Sepatutnya ahli keluarga hendaklah memantau dan kalau boleh memaksa apa sahaja amalan dan apa sahaja yang disuruh oleh Perawat Islam terhadap pesakit tersebut. Tetapi kebanyakan yang berlaku sebaliknya.

Lagi satu senario yang berlaku dalam segelintir masyarakat Melayu kita umumnya, ahli keluarga pesakit atau pesakit itu sendiri akan mempertikaikan rawatan susulan yang dibuat oleh Perawat Islam.” Hari tu dah datang rawatan, er…kena datang lagi kena lepas ni ?” Soalan yang selalu ditanya oleh ahli keluarga atau pesakit itu sendiri. “ Ye. Kena datang lagi untuk rawatan susulan dan jika gangguan masih berterusan, kita sama-sama-sama ikhtiarkan lagi. Tapi percayalah pada masa itu gangguan tersebut sudah lemah.” Ada ahli keluarga yang membawa pesakit dengann rawatan susulan tetapi dalam keadaan terpaksa dan mengomen dari belakang dengan mengatakan “ Ustaz itu tak boleh lah, kita cari yang lain lah!”. Bahkan ada juga yang tidak datang terus untuk rawatan susulan. Mereka pergi cari Bomoh.

Yang peliknya, jika Bomoh itu kata “Lepas ni kena datang lagi, kena 3 kali berubat ! Bawa bahan sekian sekian…” Mereka dengan akurnya akan mengikut arahan Bomoh dan berusaha mencari bahan-bahan yang disebutkan tadi walaupun sukar untuk dijumpai tanpa banyak soal atau komen. Bahkan ahli keluarga akan memarahi pesakit jika lupa atau lambat mandi minum limau ataupun bersiap untuk pergi jumpa Bomoh tersebut bagi rawatan susulan. Walau sudah habis rawatan susulan demi susulan yang diberikan oleh Bomoh tersebut, namun gangguan masih juga berlaku, jarang kita dengar mereka mengomen dan mempertikaikan Bomoh itu. Sebaliknya mereka hanya diam sahaja. Paling tidak pun mereka akan berkata “Tak serasi. Takpe, kita cuba Bomoh lain pula. Mana tahu yang ini nanti serasi.”

Maka jika mereka mendengar mana-mana bomoh yang boleh dikatakan hebat, ditambah lagi jika mereka mendengar “ Sipolan bin Sipolan dulu sakit sekian sekian, sekarang dah baik. Berubat dengan bomoh sekian sekian la. Bomoh tu berubat pakai ayat al-Quran juga,” . Apa lagi, mereka akan berusaha mencari untuk mendapatkan rawatan daripada Bomoh tersebut walau jauh jaraknya sekalipun.

“Berubat dengan ustaz (Perawat Islam/ Perubatan Islam) ni lambat sembuh. Banyak kena buat amalan pendinding, baca Quran, zikir, kena jaga solat dan sebagainya.”“Tengok, orang kat sekian sekian tempat berubat dengan Bomoh sekian-sekian, berubat sekali je dah sembuh! Bomoh tu bagi tangkal/azimat je. Pakai tangkal/azimat tu, kurang sikit gangguan. Tangkal/azimat tu ada ayat Quran juga kata Bomoh (sedangkan dia tak pernah buka lipatan tangkal/azimat tu) ”Dan berbagai-bagai lagilah.

Pendek kata :
1. Kepercayaan, keyakinan amalan perubatan dan kepatuhan segelintir masyarakat Melayu (Islam) moden kini masih lagi kuat kepada rawatan Perubatan Perbomohan (menggunakan jin) berbanding rawatan Perubatan yang berlandaskan Syariat Islam.
2. Sebenarnya segilintir masyarakat Melayu (Islam) seumpama ini tidak dapat membezakan di antara yang Haq dan Batil dalam mencari kesembuhan terhadap penyakit yang dialami disebabkan rendahnya ilmu pengetahuan Agama Islam dan Iman mereka yang lemah.
3. Mereka meletakkan kesembuhan kepada individu (Bomoh/Perawat Islam) bukannya kepada Allah s.w.t. Sebab itulah kita selalu mendengar “ Dia berubat dengan sipolan bin sipolan yang menyebabkan dia sembuh.” Atau sebaliknya “Tak payahlah berubat dengan sipolan bin sipolan, dah banyak kali berubat tak sembuh-sembuh pun.”
4. Masyarakat Melayu lebih suka kepada TRADISIONAL (khususnya dalam bab mistik/misteri) walaupun mereka sudah berada di zaman moden. Cuba tengok dalam akhbar, kita selalu terbaca kalau dalam bab mistik ni, pasti seseorang itu akan merujuk Bomoh dulu baru Perawat Islam.

TETAPI MENGAPA KINI ADA SEGELINTIR PERAWAT ISLAM YANG SUKA MENGHUKUM KAEDAH RAWATAN PERAWAT ISLAM YANG LAIN DAN BERTELAGAH ?

Wallahu’alam.

SELAMAT MENYAMBUT MA'AL HIJRAH 1432.


Baca Selanjutnya
Related Posts with Thumbnails

Catatan Abu Humaira ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO