Followers

Carian

...................... بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ......................

Segala puji bagi Allah, Pencipta dan Penguasa alam semesta. Selawat dan salam semoga disampaikan kepada Nabi Muhammad S.A.W., keluarganya dan para sahabatnya.

Assalamualaikum w.b.t. dan salam ukhuwaah. Blog ini dibina adalah berdasarkan sebagai perkongsian pengalaman rawatan di samping catatan penulis berkaitan Perubatan Islam khususnya Rawatan Gangguan Makhluk Halus. Adalah diharapkan dengan usaha yang sedikit ini dapat memberi manafaat bagi pembacanya dan orang-orang yang mencari kebenaran. Apa jua yang tercatat di dalamnya adalah jauh sama sekali untuk menimbulkan rasa "riak dan ujub" dalam diri. Na'uzubillah. Sesungguhnya Allah S.W.T. jualah Yang Maha Hebat Lagi Maha Mengetahui. Saya melepaskan diri dari setiap hal yang bertentangan dengan Kitab Allah dan Sunnah Nabi S.A.W. Semua taufiq yang dikurniakan tidak lain adalah kerana Rahmat Allah S.W.T. KepadaNya saya berserah dan kepadaNya saya kembali ....... al-faqir ilallah min : (abuhumaira)

Thursday, January 7, 2010

Bomoh Temberang


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah syukur kehadarat Illahi Rabbul Jalil, diizinkanNya jua untuk saya mencatatkan kisah pesakit N yang mendapat serangan sihir 4 penjuru. Mudah-mudahan dengan perkongsian ini kita mendapat mengambilnya sebagai manafaat dan pengajaran.

Disebabkan kesibukan sebagai seorang pendidik, maklumlah pada awal-awal mula sessi persekolahan ini banyak mesyuarat dan kerja-kerja yang perlu disiapkan. Maka, saya catatkan apa yang dirasakan penting sahaja.

Pada awalnya pesakit ini pernah saya rawat satu kali, dan berpesan pada ibubapanya agar tidak mendapatkan khidmat bomoh yang mengamalkan sihir dan berdamping dengan jin jika tidak mahu mendapatkan lagi rawatan daripada saya. Carilah perawat-perawat yang merawat berlandaskan syariat yang berdekatan.

Kemudian keluarga ini mendapatkan rawatan dengan seorang Imam masjid di daerah tempat tinggalnya. Bagi bapanya tiada apa-apa perubahan pun katanya. Biasalah sifat manusia, tidak sabar nak cepat sembuh. Kalau seseorang itu merawat tidak dapat memberitahu siapa yang buat, tak nampak jin, tak real dan mistik. Jadi bapa pesakit ini membawanya berjumpa dengan seorang bomoh yang amat dipercayai dan telah lama bapanya ini mendapatkan perkhidmatan bomoh ini. Kiranya, bapa ini begitu taksub kepada bomoh ini.

Apatahlagi dua tiga kali mendapatkan rawatan daripada bomoh ini, anaknya tidak lagi meracau walaupun tidak pulih sepenuhnya. Maka bertambah yakinlah bapanya kepada bomoh ini. Jika ada masalah sikit tentang tahap kesihatan anaknya, bomoh tersebutlah dirujuk dan sanggup buat apa sahaja yang diarahkan oleh bomoh tersebut tanpa banyak soal. Setahun lebih pesakit N ini mendapatkan rawatan dan bapanya membuat serta memberikan apa sahaja yang dipinta oleh bomoh ini.

Menurut emak pesakit N antara perkara-perkara mengarut yang dilakukan oleh bomoh ini ialah :
1. Pesakit kena tidur dengan taburan bunga rampai.
2. Pesakit tidak dibenarkan berpakaian (berbogel) dan dibungkus oleh bomoh
sendiri seperti mengkafan mayat.
3. Pesakit ditanam seperti mayat di sebuah pulau dalam tempoh masa tertentu.
4. Kena bayar DAM (denda) jika tidak puasa dan melanggar pantang larang bomoh.
5. Dan lain-lain.

Kini bapanya menanggung hutang ribuan ringgit kerana meminjam wang semata-mata memenuhi kehendak dan untuk membayar DAM kepada bomoh tersebut.

Sesungguhnya penyakit itu datang daripada Allah s.w.t. dan Dialah juga yang menyembuhkannya. Akhirnya emak pesakit N ini membawa anaknya berjumpa saya setelah mula meracau dan menyebut-nyebut nama bomoh tersebut pada hari raya aidilfitri ketiga.

Rawatan pertama dan kedua menggunakan rukyah dan dialog. Alhamdulillah usaha minum dan mandi limau di samping pendinding diri berterusan selama 40 hari, pesakit N pulih daripada gangguan jin-jin tersebut. Keluarga ini membuat kenduri kesyukuran secara sederhana tanda Pujian Kesyukuran kepada Allah s.w.t.

Kesimpulan daripada rawatan dialog yang dilakukan, gangguan jin datangnya daripada :
1. Jin bomoh itu sendiri.
2. Jin bapa pakwe pesakit N yang juga seorang bomoh (DENDAM)
3. Jin kawan pesakit N yang DENGKI ditempat kerja
4. Jin biras emak saudara pesakit N pengamal ilmu hitam (ini panjang kalau nak
diterangkan. Pendek kata DENGKI pasal harta)
5. Allah Lebih Mengetahui.

Semua jin-jin di atas bekerjasama antara satu sama lain menganggu pesakit N. Pengajaran kisah ini, JIKA KITA MENGHADAPI KESULITAN RUJUKILAH KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULULLAH bukannya BOMOH TEMBERANG. Wallahu’alam.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Catatan Abu Humaira ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO