Followers

Carian

...................... بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ......................

Segala puji bagi Allah, Pencipta dan Penguasa alam semesta. Selawat dan salam semoga disampaikan kepada Nabi Muhammad S.A.W., keluarganya dan para sahabatnya.

Assalamualaikum w.b.t. dan salam ukhuwaah. Blog ini dibina adalah berdasarkan sebagai perkongsian pengalaman rawatan di samping catatan penulis berkaitan Perubatan Islam khususnya Rawatan Gangguan Makhluk Halus. Adalah diharapkan dengan usaha yang sedikit ini dapat memberi manafaat bagi pembacanya dan orang-orang yang mencari kebenaran. Apa jua yang tercatat di dalamnya adalah jauh sama sekali untuk menimbulkan rasa "riak dan ujub" dalam diri. Na'uzubillah. Sesungguhnya Allah S.W.T. jualah Yang Maha Hebat Lagi Maha Mengetahui. Saya melepaskan diri dari setiap hal yang bertentangan dengan Kitab Allah dan Sunnah Nabi S.A.W. Semua taufiq yang dikurniakan tidak lain adalah kerana Rahmat Allah S.W.T. KepadaNya saya berserah dan kepadaNya saya kembali ....... al-faqir ilallah min : (abuhumaira)

Sunday, December 6, 2009

Tukang Urut 3

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah s.w.t. Rabbul Jalil diberi sedikit ruang untuk saya titipkan sedikit sambungan catatan berkaitan tukang urut. Kisah ini adalah yang terakhir.

Tukang urut 3 ini adalah seorang makcik A. Terjadinya kisah ini setelah seorang nenek kepada pesakit N dalam kisah tukang urut sebelum ini yang mendapatkan rawatan daripada saya. Nenek ini kita gelarkan sebagai nenek Y. Dia selalu mengadu kerana selalu terasa panas di bahagian belakang di sekitar atas bahu dan angin di dalam hati.

Dia pada asalnya merahsiakan amalannya selama ini. Tetapi setelah dinasihati oleh anak-anak dan cucu-cucunya agar membuang ilmu itu kerana ia nanti memakan diri dan tempiasnya terkena kepada anak cucu. Lebih tepat lagi "Buang Saka". Pada awalnya dia tidak tahu akan semua amalan itu akan memakan diri dan mejadi Saka. Alhamdulillah, Allah memberikan kepadanya kesedaran dan meminta saya merawatnya untuk membuang saka.

Saya ini yang begitu cetek dan nipisnya ilmu tentang rawatan saka, merawat nenek Y sekadar yang termampu. Nenek Y ini telah melakukan segala ikhtiar sebagaimana yang saya minta sehinggakan dia juga mahu untuk melakukan rawatan urut sebagaimana cucunya (pesakit N) dengan makcik H tukang 2. Sebab angin dalam hatinya itu mesti diurut. Saya tak pandai megurut.

Mudah-mudah makcik H yang berpengalaman dalam mengurut dan tahu tentang rawatan gangguan ini sedikit sebanyak dapat meringankan bebanan sakit nenek Y. Manalah tahu ada gangguan jin Saka dalam angin hati nenek Y dan ada lagi jin lain yang menganggunya. Saya ini hanya ikhtiar setakat yang termampu sahaja. Ilmu tak seberapa, masih belajar dan kena belajar lagi dan lagi dan lagi.....

Kebetulan ketika nenek Y ini hendak pergi mengurut dengan makcik H, makcik H tidak ada kerana dia pergi ke Kuala Lumpur atas permintaan anaknya di sana untuk mengurut seseorang. Minggu depan baru makcik H balik dari Kuala Lumpur. Jadi pulanglah nenek Y dengan perasaan hampa.

Biasalah orang tua, tidak boleh ditegur-tegur. Anaknya nasihatkan supaya pergi berurut dengan makcik H tu, tapi kena tunggu dia baliklah. Nenek Y dengan marah-marah nak mengurut juga dengan sesiapa pun. Tak larat nak tunggu makcik H selama seminggu. Nak tak nak anaknya terpaksalah mencari selain tukang urut 1 dan 2. Akhirnya, setelah dicari-cari jumpalah tukang urut 3 iaitu makcik A.

Makcik A ini mengurut kena tiga hari berurut turut. Pada hari ketiga mengurut kena bawa asam garam dan duit sebanyak RM2.25 (rasanyalah, saya pun tak ingat)sebagai tanda pemutus penyakit. Jadi hari ini nenek Y pergi mengurut. Esokya pergi mengurut. Ketika mengurut pesakit N pun pergi juga, buat teman emaknya semasa mengurut nenek Y.

Kata emak pesakit N, makcik tukang urut ni minta juga pesakit N mengurut dengannya selepas ini. Sebab dia tengok pesakit N ini macam letih dan tak bermaya. Lagi pun tukang urut ni tahu juga untuk merawat gangguan jin. Dia juga telah menceritakan bahawa telah ramai pesakit yang terkena buatan orang, saka, anak-anak kecil yang menangis dan macam-macam lagi dia telah rawat dan telah sembuh. Bahkan melalui percakapannya, semua ilmu dan ayat-ayat al-Quran dia tahu kegunaannya. Demkianlah perkhabaran emak pesakit N kepada saya. Saya nasihatkan supaya esoknya nenek Y jangan lagi pergi mengurut dengan makcik A, tunggu makcik H balik dari Kuala Lumpur.

Nak dijadikan cerita, pada jam 10.30 malam hari ketiga ( nenek Y tidak mengurut dengan makcik A ) kebetulan pula nenek Y ini tumpang bermalam rumah pesakit N yang masih lagi dalam proses rawatan dan minum serta mandi limau selama 40 hari, tiba-tiba.....

Ketika pesakit N tengah tidur dengan nyenyak. Tiba-tiba saja pesakit N bingkas bangun dan membebel tak tentu pasal. Saya diambil untuk ke sana. Di sana setelah dipaksa jin tersebut bercakap, ketahuilah bahawa jin tersebut adalah jin makcik A tukang urut. Kesimpulan dialognya :
1. Asalnya jin yang datang hanyalah untuk meninjau nenek Y, kenapa tak datang mengurut pada hari ketiga. Bila nampak pesakit N ada "LUBANG" ( kesan daripada gangguan jin sebelum ini )maka dia pun masuk.
2. Melalui perkhabaran jin tersebut, makcik A suka dengan nenek Y kerana dia tak pernah dapat duit upah mengurut sebagaimana sebelum ini. Tapi dengan nenek Y, hari pertama makcik A dapat upah mengurut sebanyak RM20, hari kedua dapat RM15.Hari ketiga ?
3. Makcik A minta pesakit N pergi mendapatkan rawatan dengannya pula. Agar dapat banyak lagi duit yang dia dapat nanti.

Sempat juga saya bertanyakan tentang jenis-jenis jin yang dimiliki dan cara rawatan yang dilakukan makcik A sebelum ini. Akhirnya jin itu keluar apabila dipaksa dan kembali pada tuannya semula untuk membuat laporan. Adakah betul apa yang diperkatakan oleh jin tersebut dan adakah jin tersebut adalah jin suruhan makcik A tukang urut 3? Allah Lebih Mengetahui.





Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Catatan Abu Humaira ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO